tirsdag 5. februar 2013

En god ting kan ikke sies for ofte!

Og at Reinroten til Bosheimsmarken er en fantastisk følgesvenn er unektelig en av disse tingene.



Her er litt informasjon om min daglige frokostvenn, som jeg så absolutt anbefaler!


Reinrot er blant de planter som har aller mest antiosidanter 

  • Reinrot tilhører korgfamilien
  • Den ser ut som en kjempetistel
  • Blomstring i begynnelser av juli
  • Obs! Planten spres som løvetann, så la den ettermodne inne!
  • Reinrot blomstrer første gang 2. eller 3. året
  • Hver blomst har ca. 300 frø
  • Hos oss står 4-åringer 2,10 meter høy
  • Reinrot inneholder 15 forskjellige ecdysteroider som igjen er bundet til mer enn 30 forskjellige mer flyktige stoffer
  • Trives godt i all slags jordsmonn og har spesielle forutsetninger i Valdres. Her er siltig, steinet jord. Høyden over havet og det lyset vi har, gir ideelle forhold. Mengden nedbør er også passe.
  • Reinrot liker godt med vann og er flink til å finne det selv
  • Gjødsling er normal
  • Reinrot blir minst 20 år gammel
  • Reinrot bør inngå i ditt urte-apotek

Adaptogen

Sitat
Reinrot blir karakterisert som en plante med adaptogen virkning. Det vil si at virkningen skal være uspesifikk og uskadelig. Adaptogene virkestoffer ble av Brekhman & Dardymov (1969) definert slik:
  1. De er svært lite giftige, og gir minimal fysiologisk endring i organismen.
  2. De virker nonspesifikt, dvs. positivt på en rekke faktorer av fysisk, kjemisk og fysioligisk art.
  3. De virker normaliserende, dvs. de motvirker patologiske endringer som skyldes ulike påvirkninger.
Sitat slutt (Grønn forskning 03/98)
I følge nyere forskning er adaptogener (dr.Lazarev 1947) naturlige plantestoffer som øker kroppens evne til å
handskes med indre og ytre stress og til å normalisere kroppens funksjoner. Kroppens forsvarsevne økes. Et viktig element
er at de er trygge ved at de gir få kjente bivirkninger.
Sport ; Kroppen klarer press situasjoner bedre og restitueres hurtigere.
Arbeid og skole ; Hjernen mestrer stress bedre og øker evnen til konsentrasjon og læring.
Fra gammelt av er Reinrot brukt ; mot tretthet,-som ungdomskilde,-som hjelp mot impotens
- og som hjelp i rekonvalesens etter lang tids sykdom.
For 1000 år siden sprøytet man ikke gift på planter før de blir spist.Det gjør ikke jeg heller!

Reinrot inneholder

Inulin, karotenoider, saponiner, 15 forskjellige ecdysteroider, flavonoider, antocyaniner, triterpen, polyacetylener og 0,95% (+/- 0,34) av tørrmasse er 20-hydroxy ecdysone.


Etter å ha prøvd mengder av rosenrot fra forskjellige leverandører i årevis, er det ingen tvil hos meg, reinrot slår de alle ned i støvlene! Superenergi og bedre årvåkenhet er definitivt godt merkbart! Det eneste problemet jeg har funnet med denne til nå er å huske å bestille ny porsjon i tide! 

Servicen er utmerket, etter å ha bestilt i går formiddag hadde jeg pakken i posten i dag! Hurra for enestående service!

4 kommentarer:

  1. Hm. Du skriver ingenting om smaken.

    SvarSlett
  2. Den er noe man venner seg til! ;)

    SvarSlett
  3. Tar du dette pulveret kaldt eller i te? Jeg prøvde en boks som shot, men synes ikke jeg merket noen forskjell. Kanskje jeg må brygge te, slik jeg vet at Gry gjør?

    SvarSlett
  4. Jeg bruker det i te. Rører ut i varmt vann, lar stå noen minutter og drikker ned. Prøvd shot jeg og, men innbiller meg jeg har mer effekt når den er brygget til te. :)

    SvarSlett