tirsdag 5. mars 2013

Guttemat!

Mine gutter er som de fleste andre barn, noen dager spiser de enorme mengder, for så å ikke ville ha særlig med mat på noen dager. Da er det veldig greit å kunne friste med noe jeg vet de liker, og som kan lages på sunnest mulig måte. Vi er nå midt i en "spise minimalt"-periode igjen, og dermed ble det pannekaker på spiret   bokhvete til kvelds i går, og supersmoothie til frokost. Når særlig smoothies blir proppfull av næring og gode stoffer er det ikke så nøye om de ikke spiser de store mengdene. Egentlig en fordel, for da er det nok igjen for meg å ha med til lunsj! :)

Jeg bruker sjelden oppskrift når jeg lager mat, så her går alt på omtrentlige mål. Prøv deg frem!









Pannekaker med spiret bokhvete:

- 3 dl spiret og tørket bokhvete, males så fint som mulig
- 5 egg
- en slump kefir til røren blir passe
- litt salt


Stekes i mengder smør, og serveres med hva du måtte ønske. Vi bruker som oftest hjemmelaget syltetøy, eller frosne bær most sammen med litt honning.









Hos oss er det alltid lettere å få barna til å spise sunn mat om du kaller det for spennende ting. Kjøtt er oftest drage eller dinosaur, og alt som kan være drageslim eller drageblod (viili gjør en perfekt jobb der blandet med litt kvass eller spirulina for farge) går ned på høykant. Dermed ble dette en dragesmoothie med kiwi:

1 avokado
2-3 kiwi
1 banan
4 eggeplommer
2 ss smeltet kokosfett
2 ts hvetegress eller 1 ts spirulina
1 ss honning, gjerne med pollen
1 ss chiafrø
1 dl kombutcha
nok kefir og vannkefir til at du får en konsistens du liker





2 kommentarer:

  1. Lurt med kule navn!! Det har ikke jeg brukt noe særlig. Tror jeg må innføre:)

    SvarSlett